Waarom het Italiaanse voetbal minder presteert

Wie zich afvraagt waarom het met de Italiaanse voetbalclubs niet meer zo goed gaat als een tiental jaren geleden, moet eens kijken naar het staatje hieronder. Dat is ontleend aan het Money League rapport van Deloitte. De naam zegt het al: geld verklaart het sportieve succes.

Qua omzet komt de eerste Italiaanse club, AC Milan, op de achtste plaats. Maar kijk nog eens verder, bij de balkjes die laten zien hoe de inkomsten verdeeld zijn, en dan blijkt dat de twee Italiaanse clubs in de toptien veel meer dan de clubs uit Spanje, Duitsland en het Engeland voor hun inkomsten afhankelijk zijn van tv-rechten.

Kijk naar het volgende staatje, hoeveel mensen er komen kijken, en ook daar blijven de Italiaanse clubs achter. Napoli doet het van de Italiaanse clubs nog het beste, qua bezoekersaantallen. Ook op het gebied van de exploitatie zijn de grote vier in Italië, Milan, Inter, Juve en AS Roma, achterop geraakt.

Deloitte Football Money League 2013

The Deloitte Sports Business Group presents the Deloitte Football Money League 2013

This entry was posted in voetbal and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>